دندانپزشکی دکتر ادیب

021-22430151

دریافت مشاوره، رزرو نوبت

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

توضیحی مختصر برای بی حسی موضعی و بیهوشی در دندانپزشکی

فهرست مطالب

بی حسی موضعی به فرایندی گفته می شه که همه حس هارو در بخش خاصی از بدن به مدت چند ساعت یا چند دقیقه غیرفعال می کند. هدف از این کار این است که، زمانی که در آن ناحیه عمل خاصی درحال انجام است، هیچگونه حس دردی به مغز و فرد انتقال داده نشود. از پرمصرف ترین کاربردهای داروهای بی حسی موضعی می توانیم به کاربرد آن در دندانپزشکی اشاره کنیم.

به صورت کلی دو نوع بی حسی وجود دارد:

  • بی حسی موضعی : در این نوع بی حسی فقط بخش خیلی کوچکی از بدن مثل بخشی از لثه و یا یک دندانی خاص بی حس می شود.
  • بی حسی منطقه ای : بخش بزرگتر مثل نصف دهان بی حس می شود.

اولین بی حسی کوکائین بود که یک بی حس کننده طبیعی بود. اما با پیشرفت علم بی حس کننده های شیمیایی ایجاد شد که خیلی قوی تر از آن عمل می کند. کوکائین برای اولین بار در چشم پزشکی توسط یه پزشک اتریشی به کار رفت.
بعد از آن با پیشرفت علم، از بی حس کننده های شیمیایی بجای بی حس کننده های طبیعی استفاده شده.

شایع ترین روش بی حسی در دندانپزشکی، بی حسی موضعی که باعث می شه فقط یه قسمت از دهان بی حس بشه اثر اون هم معمولاً دو تا سه ساعت موثر است.

بیهوشی در دندانپزشکی

بیهوشی در دندانپزشکی یک روش برای کم کردن درد و اضطراب در بیمار نا آرام و غیر همکار است.
بعضی از بچه ها یا افراد دارای اضطراب شدید نیاز به آرام بخشی هوشیار دارن. اکسید نیتروژن (گاز خنده دار) معمولاً به عنوان آرام بخش های خوراکی استفاده میشه.
در مواردی که تعداد دندان های پوسیده در کودکانی با سنین کم زیاد باشد یا بیماران بزرگسال مضطربی که انجام عمل های دندانپزشکی پیچیده و زیاد پیش رو داشته باشند. مثل تعداد بالای ایمپلنت یا کشیدن دندان عقل که استرس زیادی به بیمار وارد می شود. مورد بیهوشی عمومی قرار می گیرن که باعث میشه به صورت موقت هوشیاری از بین برود و بیمار از پروسه درمان خاطره ای به یاد نیاورد.

چگونگی بی حسی موضعی

زمانی که بخواهیم از بی حسی موضعی استفاده شود، اول دهان با هوا یا یه رول پنبه کاملاً خشک می شود. بعد ناحیه مورد هدف ژل مخصوص مالش داده می شود تا مخاط سطحی برای کاهش درد ورود سوزن تزریق بی حس شود. دندان پزشک بی حس کننده موضعی رو به بافت لثه تزریق می کند. بی حسی موضعی می تونه تا چند ساعت ادامه داشته باشه به همین منظرو بعد از ترک مطب پزشک تا چند ساعت ممکن است نتوانید درست حرف بزنید یا چیزی بخورید. مواظب باشید محلی رو که بی حس کردید گاز نگیرید.

عوارض جانبی بی حسی موضعی

عوارض جانبی بی حسی موضعی خیلی کم اتفاق میفته و فقط یکی دو ساعت طول میکشه.
چند تا از عوارض احتمالیش ممکنه اینا باشه:

1- هماتوما (تورم پر از خون): اگر سوزن تزریق به رگ خونی بخوره این اتفاق رخ میده.
اگر مقدار بی حسی بیش ازحد باشه ممکنه دهان یا پلک شما آویزون بشه که بعد دو ساعت که این مواد از بدن شما بیرون بره خوب میشه.

2- ممکنه ضربان قبل بره بالا، این فقط یک یا دو دقیقه طول میکشه. اگر براتون اتفاق افتاد به دکترتون بگید.
ممکنه حین تزریق بی حسی عصبتون آسیب ببینه که باعث یه درد برای یه هفته یا چند ماه بشه. اما خود عصب خودبه خود بهبود پیدا میکنه.

3- خیلی افراد کمی هم به بی حسی موضعی حساسیت آلرژیک دارن. برای جلوگیری از واکنش به بی حسی قبل از اینکه بی حسی تزریق بشه در مورد داروهایی که مصرف می کنید با دکترتون صحبت کنید. منظور از داروها تون همه داروهای با نسخه یا بی نسخه، هر گیاه دارویی یا ویتامینه. اگر هم قبلاً حساسیت خاصی نسبت به یه دارو داشتید به دکتر بگید.در سه ماهه اول بارداری بهتره از بی حسی استفاده نکنید. اگر هم مجبور شدید با متخصص زنان و زایمان حتماً مشورت کنید. معمولاً دندان پزشکان توصیه می کنن برای انجام کار های دندانپزشکی یا قبل از بارداری بیاید یا آگه واجب نیست بعد از سه ماهه اول بیای

اطلاعات نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *