دندانپزشکی دکتر ادیب

021-22430151

دریافت مشاوره، رزرو نوبت

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علت دندان درد در شب: راه‌های درمان دندان درد هنگام خواب

علت دندان درد در شب: راه‌های درمان دندان درد هنگام خواب

داشتن دندان درد در طول روز به اندازه کافی بد است، اما دندان درد در شب می تواند ده برابر ناامید کننده تر باشد، زیرا می تواند شما را در طول شب بیدار نگه دارد، در حالی که بهبود می یابد. راه‌های زیادی برای تسکین دندان درد وجود دارد، و وقتی نوبت به درد شبانه می‌شود، احتمالاً چیزی که می‌خواهید و نیاز دارید یک راه حل سریع است.

چرا دندان درد در شب شدیدتر است؟

بدتر شدن دندان درد در شب یا هنگام خواب غیرمعمول نیست. دانستن علت آن می تواند به پیشگیری از آن در آینده کمک کند و همچنین استرس ناشی از ندانستن دلیل افزایش درد را کاهش دهد. وقتی منبع مشکل را شناختیم، می‌توانیم کاری برای رفع آن انجام دهیم. در اینجا چند دلیل رایج برای افزایش دندان درد در شب آورده شده است:  فشار ناشی از هجوم خون به سر شما به راحتی می تواند یکی از دلایل آن باشد. زمانی که می خوابیم، بیشتر خون به سمت سرمان جریان می یابد  ایستادن به دلیل وضعیت بدن می تواند فشار روی دندان ترک خورده یا آسیب دیده یا حتی لثه های متورم را افزایش دهد و باعث افزایش درد و ناراحتی شود.  سینوس ها نیز عامل افزایش دندان درد در شب هستند. مخاط می تواند در حین خواب در سینوس ها گیر کند و باعث درد شدید شود. این به اندازه مشکل فشار رایج نیست، اما اگر تا به حال مشکل طولانی مدت با سینوس های خود داشته اید، ممکن است ریشه مشکل خود را پیدا کرده باشید. میان وعده های شبانه می تواند برای دندان های حساس مضر باشد. هر نوع غذای ترش و شیرین در شب دو برابر روی دندان شما اثر می گذارد. شکر مینای دندان های ما را از بین می برد و آنها را بی دفاع می کند. بنابراین یک نوشابه یا شکلات آخر شب ممکن است بهترین ایده نباشد. به همین ترتیب، مسواک زدن بلافاصله پس از خوردن چنین غذاهایی توصیه نمی شود. وقتی مینای دندان به اندازه کافی نازک شود، می تواند به آنها آسیب برساند.  یکی دیگر از دلایلی که به نظر می رسد درد هنگام تلاش برای خواب بدتر می شود، می تواند عدم حواس پرتی باشد. در طول روز حرکت می‌کنیم، کار می‌کنیم، با مردم صحبت می‌کنیم، فیلم تماشا می‌کنیم، وسایل نقلیه می‌رانیم و فعالیت‌هایی انجام می‌دهیم که باعث می‌شود درد را فراموش کنیم، در حالی که شب‌ها سعی می‌کنیم مغزمان را خاموش کنیم و بخوابیم. . بدون هیچ چیز دیگری که توجه ما را جلب کند، درد می تواند توجه ما را بدزدد و باعث شود دردی که در طول روز احساس می کردیم تشدید شود. به هیچ وجه از درد کم نمی کند. هنوز هم واقعی و بسیار ناخوشایند است!  وضعیت خواب شما به نظر می رسد دندان درد شما نیز زمانی که دراز می کشید بدتر می شود. در واقع، هنگامی که فرد دراز می کشد، خون بیشتری به سر جریان می یابد که فشار قابل توجهی بر نواحی حساس دهان وارد می کند. در نتیجه، دندان درد شما به دلیل وضعیت خوابیدن واضح تر و دردناک تر می شود.

البته اگر خیلی فعال نیستید یا حواس پرتی زیادی ندارید، این اتفاق می تواند در طول روز نیز بیفتد. اما احتمال آن در شب بسیار بیشتر است.

علت دندان درد در شب

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان قدیمی شایع ترین علت دندان درد است. باید پوسیدگی کافی در دندان وجود داشته باشد تا به عاج، لایه داخلی دندان برسد. آسیب به عاج دندان را بسیار حساس می کند و باعث ایجاد حفره می شود.

اگر درد نسبتا مبهم باشد، به این معنی است که حفره به مرکز دندان نرسیده است. اما زمانی که درد شدید است، باید در اسرع وقت با آن مقابله کنید، زیرا در صورت عدم مراقبت سریع، می تواند منجر به مشکلات بزرگتری شود.

بیماری لثه

بیماری لثه یکی دیگر از دلایلی است که ممکن است درد را تجربه کنید. اگر درد مبهم دارید و لثه هایتان قرمز و خونریزی می کند، ممکن است بیماری لثه داشته باشید و باید در اسرع وقت آن را درمان کنید.

شکستگی دندان

دندان شکسته می تواند باعث ناراحتی شود. شما می توانید به روش های مختلف دندان شکسته شوید، از گاز گرفتن چیزی سخت گرفته تا تاثیر عوامل خارجی. اگر دندان شکسته باعث درد شما می شود به این دلیل است که شکستگی به مرکز دندان رسیده و به انتهای عصب برخورد کرده است که قطعا درد طاقت فرسایی ایجاد خواهد کرد. این عارضه می تواند به محض آسیب دیدن دندان اتفاق بیفتد، اما زمانی که آسیب بدتر می شود ممکن است دیرتر نیز رخ دهد. قطعاً دلیلی وجود دارد که به دندانپزشک مراجعه کنید و قبل از بدتر شدن آن، آن را تعمیر کنید.

درمان دندان درد شبانه

راه های زیادی برای تسکین دندان درد در شب وجود دارد، اما مهمتر از همه توصیه می کنیم با پزشک مشورت کنید. در حالی که راهنمایی ها و توصیه ها می تواند بسیار مفید باشد، در دراز مدت بهترین راه حل شما کمک پزشکی از یک دندانپزشک واجد شرایط است. به خصوص زمانی که دندان درد شما بیش از دو روز طول بکشد، مهم است که در اسرع وقت با دندانپزشک وقت بگیرید. اگر دندان درد به موقع درمان نشود، می تواند بدتر شود و منجر به عفونت شود