دندانپزشکی دکتر ادیب

021-22430151

دریافت مشاوره، رزرو نوبت

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چگونه با افزایش سن به خوبی از دندان های خود مراقبت کنیم؟

مراقبت دندان های افراد مسن

فهرست مطالب

اگر 65 سال یا بیشتر دارید، احتمالاً با مشکلات دندانی مانند پوسیدگی و عقب رفتن لثه بیگانه نیستید. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، حدود 20 درصد از افراد در این گروه سنی پوسیدگی دندان درمان نشده دارند و بیش از دو سوم از آنها بیماری لثه شدید دارند.

دندان‌های افراد مسن‌تر شکننده‌تر هستند و همین امر آن‌ها را مستعد شکستگی و سایش می‌کند». بیماری هایی که با افزایش سن شایع تر می شوند، مانند دیابت نوع 2 نیز ممکن است نقش داشته باشند. در حالی که مشکلات دندانی مطمئناً می توانند باعث درد شوند، می توانند اثرات منفی دیگری نیز داشته باشند. لق شدن یا از دست دادن دندان‌ها می‌تواند جویدن را دشوارتر کند، به‌ویژه غذاهایی مانند محصولات با قوام سخت.

مشکلات دندانی حتی ممکن است به قلب شما آسیب برساند. برای مثال، مطالعه‌ای در مجله پریودنتولوژی در سال 2021 نشان داد که افراد مبتلا به التهاب لثه بیشتر در معرض التهاب در شریان‌های خود هستند که خطر بیماری عروقی را افزایش می‌دهد. بیماری لثه‌ها حفره‌های لثه‌ای ایجاد می‌کند که در آن باکتری‌های بی‌هوازی می‌توانند رشد کنند و به مکان‌های آسیب‌پذیر بدن مانند قلب شما بروند.

همه اینها باعث می شود که با افزایش سن، مراقبت های خوب از دندان اهمیت پیدا کند. اما این می تواند چالش برانگیز باشد.

دندان درد با افزایش سن

وقتی دندان درد دارید:

پوسیدگی ها زمانی که ایجاد می‌شوند که باکتری‌های پلاک دندان، قندهای غذا و نشاسته را به اسیدی تبدیل می‌کنند که مینای دندان را می‌خورد که یکی از شایع‌ترین علل درد دندان است.

عقب رفتن لثه اغلب بخشی از مشکل است. وقتی لثه‌ها عقب می‌روند، ریشه دندان آشکار می‌شود، که می‌تواند آن را مستعد پوسیدگی کند». و اگر پرکردگی ها به مرور زمان شکسته شوند، باکتری ها می توانند در شکاف ها جمع شوند و منجر به پوسیدگی بیشتر دندان در زیر پرکردگی های قدیمی شوند.

شرایطی مانند خشکی دهان می تواند دندان ها را در برابر پوسیدگی آسیب پذیرتر کند. با خشک شدن دهان، PH آن کاهش می‌یابد و محیط اسیدی‌تر می‌شود، که محل رشد باکتری‌ها است.

بهترین اقدامات: برای کاهش احتمال پوسیدگی دندان، طبق توصیه‌ها دو بار در روز مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید و قبل از خواب به‌ویژه اگر شب‌ها میان‌وعده می‌خورید کوشا باشید. بزاق (که به محافظت از دندان‌ها کمک می‌کند) به‌طور طبیعی هنگام خواب کاهش می‌یابد. هر چیزی که قبل از خواب می خورید – حتی فقط یک کراکر – در دهان شما مواد زائد باقی می گذارد که باکتری ها می توانند در طول شب روی آن بنشینند.

اگر درد دارید، در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اگر به ویژه مستعد پوسیدگی هستید، در مورد خمیر دندان های حاوی فلوراید بالا برای محافظت بیشتر بپرسید. دندانپزشک شما همچنین ممکن است یک سینی دندان سفارشی را توصیه کند که آن را با ژل فلوراید پر کرده و هر شب به مدت پنج دقیقه روی دندان های خود قرار دهید.

لثه های پف کرده در افراد مسن

برای لثه های پف کرده و دارای خونریزی:

بیماری لثه (یا پریودنتال) عفونت بافتی است که دندان های شما را احاطه کرده و از آنها حمایت می کند و یکی از دلایل اصلی از دست دادن دندان در بزرگسالان است. این به دلیل پلاک، لایه چسبنده باکتری که روی دندان شما تشکیل می شود، ایجاد می شود. یک سیستم ایمنی ضعیف‌تر خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش می‌دهد، اما مشکل در مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، خشکی دهان و عدم هماهنگی با مراجعه به دندانپزشکی برای تمیز کردن نیز می‌تواند تأثیر داشته باشد.

بهترین اقدامات: برای جلوگیری از تورم و خونریزی لثه، مطمئن شوید که مراقب مسواک زدن هستید. اما به یاد داشته باشید که فشار بیش از حد می تواند منجر به رکود بیشتر لثه شود. و طبق توصیه دندانپزشکتان نخ دندان بکشید. طبق یک مطالعه در سال 2020 که در مجله تحقیقات دندانپزشکی منتشر شده است، افراد مسنی که به طور منظم نخ دندان می کشند، کمتر در معرض خطر بیماری لثه قرار دارند.

این به حذف باکتری‌ها و مواد غذایی که بین دندان‌ها گیر کرده و می‌توانند باعث التهاب لثه شوند، کمک می‌کند. اگر مشکلی مانند آرتریت مچ دست، نخ دندان کشیدن را دشوار می کند، از نخ دندان استفاده کنید، دستگاهی که جریان آب را بین دندان های شما هدف قرار می دهد.

برای مشکلات موجود لثه، ممکن است علاوه بر رعایت بهداشت خوب دندان، به درمان برای جلوگیری از از دست دادن دندان نیاز داشته باشید. برای بیماری خفیف، دندانپزشک معمولاً یک تمیز کردن عمیق به نام جرم گیری و پلنینگ ریشه را انجام می دهد. این معمولا بیش از یک بار ویزیت طول می کشد و اغلب نیاز به بی حسی موضعی دارد. بیماری لثه گسترده تر ممکن است به جراحی برای برداشتن استخوان آسیب دیده و باکتری های سرسخت نیاز داشته باشد.

خشک شدن دهان افراد مسن

اگر دهان شما همیشه خشک است:

با افزایش سن، دهان شما بزاق کمتری تولید می کند. این می تواند منجر به وضعیتی شود که به عنوان خشکی دهان شناخته می شود 30درصد از افراد بالای 65 سال و 40 درصد از افراد بالای 80 سال را تحت تأثیر قرار می دهد، و می تواند خطر پوسیدگی و بیماری لثه را افزایش دهد. برخی از داروها نیز می توانند مشکل را بدتر کنند. به گفته کرام، گاهی اوقات خشکی دهان با احساس سوزش یا گزگز (به نام سندرم سوزش دهان) همراه است که ممکن است به دلیل کمبود ویتامین B یا آهن باشد.

اقدامات لازم: اولین و ساده ترین کار این است که به خوبی هیدراته بمانید. او می‌گوید: «همیشه یک بطری آب همراه خود داشته باشید و مرتب از آن بنوشید تا دهانتان مرطوب، خیس و هیدراته بماند». سایر نوشیدنی‌های بدون قند اضافه مانند شیر یا چای گیاهی نیز خوب هستند، اما الکل و کافئین می‌توانند دهان شما را خشک کنند. در صورت نیاز، ADA توصیه می کند که تکه های یخ را بمکید.

جویدن آدامس بدون قند یا مکیدن آب نبات بدون قند حاوی زایلیتول به کاهش این وضعیت کمک می کند. اگر فکر می کنید خشکی دهان شما ممکن است مربوط به دارو باشد، با پزشک خود صحبت کنید و ببینید که آیا می توانید به داروی دیگری روی بیاورید یا خیر. برای سوزش دهان، ممکن است بخواهید که ارائه دهنده مراقبت های اولیه شما سطح آهن و ویتامین B شما را بررسی کند. اگر کمبود دارید، ممکن است مکملی را توصیه کنند.

یک روال خوب دندانپزشکی با افزایش سن:

از قبل می دانید که مهم است که روزانه نخ دندان بکشید و دندان های خود را به آرامی با خمیر دندان حاوی فلوراید حداقل دو بار در روز و هر بار به مدت دو دقیقه مسواک بزنید.

اما چه مسواکی بهتر است؟

 در حالی که یک مسواک دستی می تواند کار را به خوبی انجام دهد، ممکن است بخواهیدبا مسواک برقی اینکار را انجام دهید. یک مطالعه در سال 2019 در مجله پریودنتولوژی بالینی نشان داد که استفاده از آن منجر به 22 درصد کاهش تحلیل لثه (یک عامل خطر برای بیماری لثه) و 18 درصد پوسیدگی دندان کمتر می شود.

به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید. هیچ قانون سخت و سریعی وجود ندارد و این امر از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما “حداقل باید یک بار در سال  باید مراجعه کنید.” با افزایش سن و افزایش عوامل خطر دندان، احتمالاً دندانپزشک شما حداقل دو بار در سال یک جرمگیری حرفه ای را توصیه می کند.

 

اطلاعات نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *